неділя, 2 грудня 2012 р.

Терцина. Сліди од підошов


                       містечковий всесвіт за горіхами сонними
                       у північ одбиту схололими дзвонами
                                                Сонце Місяць



Коріння нічного дощу
вплітається у дрімоту невеличкого міста.
Синагога схлипує вві сні.
Її шкіра – у синцях плісняви,
у ранах від куль ховаються павуки.
На запльованій підлозі – сліди запустіння.
Перекреслені трухлявістю дошок,
сльозяться_сліпають зіниці вікон.
Іржавіють цвяхи_вії.
Крізь шпарини вікон усередину вдирається вітер,
нишпорить у пронизаній дощовим скапуванням чорноті,
хапає за крила кажанів,
напинає павутиння і стихає.

На площі – ані душі.

З Рубані* сповзає важка ковдра туману,
дзвіниця церкви задихається у білому мареві.
Ладан, упереміж із лунами молитовного співу,
образами святих, витає над сусальним спокоєм храму.
У теплому, зігрітому людськими проханнями і жалями,
ситому нутрі чуває лампадка.

Шум ріки змішується із шерехом тіней смерекових велетнів,
запах осінньої хвої в’їдається у легені містечка.
На цвинтарі під горою блимають поодинокі вогники свічок.
Хрести, напившись дощу, наче вищають.
Ростуть, з року в рік, мов гриби.

Гора журиться.

Ліхтарі вихоплюють із темряви
метушню каштанових ґудзичків,
яскравих фантиків од цукерок,
зблиски калюж,
що їм вітер сипонув у спину жменю листя.

Міський парк ховає за пазухою камінь.
Темне минуле.
Місток через потічок –
плита_надгробок, що надписом униз (до води )
мовчить на івриті про те, хто спочиває десь там у землі,
з якої її вирвано із корінням,
а кістки сиротіють за межею душі.

…Скільки ж слідів од підошов зосталося
на спаплюженій байдужістю спині –
не злічити…

Над ранок сонячна манна осяє вулички,
додасть терпких кольорів у гриви кленів,
підкине павутинок_хмизу у рудавий вогонь падолисту,
зігріє одцвілі зела, написи та понівечені тіла могил
на єврейському цвинтарі.
Чинно зазиратиме у вікна церкви,
прикрасить могилку синагоги,
відвідає костел, що більше аніж півстоліття
відбував покуту: заводом по виготовленню ліхтариків «Маяк»
(за часів радянської влади).
Заплутається у жевжикуватому цвіріньканні
і розчиниться між запахів:
диму із коминів,
пізніх яблук,
смарагдових ялиць,
прілого листя сонних горіхів,
річкової вологи,
посеред вохристого падолиста
та одвічної неприкаяності вибраного_вигнаного народу.



*назва гори у Старому Самборі, Львівської області

33 коментарі:

  1. цікаві рефлексії :) мені друга частина про гору сподобалася найбільше.
    не зрозуміла, чому через весь вірш то тут то там проступає єврейська тема – вона якось зв'язана з церквою, дзвіницями, ладаном?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. а за тією горою, ще - гора.)

      тема в тому, що у кожному містечку
      є представники різних віросповідань,
      а от як вони туди потрапляють
      чи навпаки,
      то вже тема трохи інша.

      Видалити
  2. це уже надпоезія ))
    правда, тема всесвітнього жалю до єврейського народу мені видається чи то зачовганою, чи то вимушеною

    ВідповістиВидалити
  3. сміливіше)) треба було одразу написати недопоезія.

    - - -
    бо "надпоезія" тягне за собою асоціацію "надзавдання",
    збіги приголосних і все таке інше.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. о, а я і не боюся ))
      а збігами приголосних і іже с німі я ніколи не переймалася
      добре, хай буде екстрапоезія, щоб було точніше )

      Видалити
  4. як би там не було, Відано,
    я щиро дякую вам за вашу думку і за час,
    який ви приділили моїм неприкаяним реченням.)

    ВідповістиВидалити
  5. думаю, градусна критика критиків змусить (стримає) мене не пхатися на іржавому запорожці між тюнінговано-римових роллс ройсів та майбахів.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. про свою неримовану зачовганість.
      знаю ж, та все одно сунуся зі своїми козами на торг.

      - - -
      всьо. небудуписати. небудуписати. будутількичитати. тількичитати. і скільки часу протримаюся?))

      Видалити
    2. Автор видалив цей коментар.

      Видалити
    3. Відано, ну навіщо говорити пусте.. де Ви на цьому ресурсі бачили яке-нибудь "штучне піарення усіляких єврейських тем"?

      Видалити
    4. хм
      так у світі ж не тільки цей ресурс
      а піарення буває не лише у поезії

      Видалити
    5. але ми ж наразі на цьому ресурсі і ніби при поезії?

      Видалити
  6. "то малося на увазі штучне піарення усіляких єврейських тем"

    12. Вияви національної, релігійної, політичної ворожості, непримиримості, ксенофобії та запеклості на сайті не допустимі в жодному разі. Подібні речі призведуть до позбавлення статусу автора без попередження.

    Правила сайту.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. еммммммм
      мені видалити коментар?
      (де Ви там, правда, побачили щось із переліченого - донт ноу)

      Видалити
    2. в "усіляких єврейських" особисто я вбачаю певну зневагу.

      Видалити
    3. усілякі єврейські теми - це усілякі теми, пов'язані з єврейством (біблійські теми, теми гонінь та голокосту)
      проте - "хазяін - барін"!
      я бачу, що мій безневинний коментар тут насправді щось може розпалити, приберу його, щоб нікого ненароком не образити

      Видалити
    4. усе цілком життєво, Відано
      єдине, можливо, що трохи дивує, це Ваша різкість
      але звісно, це може бути темперамент.
      гарного Вам вечора, без подальших непорозумінь..

      Видалити
    5. і Вам, СонцеМісяцю, і всім задіяним гарного вечора ))
      усе аж занадто життєво )

      Видалити
  7. безвідносно до вірша. в моєму коментарі йдеться про коментар Відани.
    особисто мені завжди і сильно не подобається паразитування на певних темах, як-то, темі голодомору, геноциду, війни, виборів, старої хати, матері/батька, абортів, релігії, вирубки лісів, катування тварин і тп.
    теми гіпервідповідальні, і тому, нмд, треба мати нерви, не обтягнуті шкірою, і вловити зірку на годину, аби написати на будь-яку з цих тем вірш, а не римовану/неримовану агітку.

    в більшості випадків маємо або учнівство, або поетичну глухість, в обох випадках вірші поагні, але автори розмахують темами, мовляв, як можна взааглі критикувати ЦЕ! ЦЕ ж біль! це ж народна РАНА!

    і це сумно.
    а проте, висловлюватися у дусі розпалювання якої-завгодно ворожнечі (ну так це називають у конституції), не варто. нас самих ці слова можуть не ображати, а от когось - неодмінно образять, тут і до ворожки не ходи.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Вас пооонял!..
      більше намагатимусь тут нічого нікому не розпалювати (власне, я і тепер аж ніяк не збиралася)

      Видалити
    2. розпалювання - це просто термін такий, я відповідника людянішого не знайшла і в цьому неправа. а весь мій коментар можна переказати одним реченням: реакція на написане залежить не стільки від змісту написаного, скільки від правильно підібраних слів)

      Видалити
  8. ці заяложені теми вічності
    осені
    листя цвинтарів небуттів знемінь
    вертаються
    & блукають
    містечковими стежками
    всякчас недоречними споминами
    імпресіями старих розписів
    на півобвалених стінах із де-не-де позолотою
    над тлінням брунатного місцями зчорнілого листя
    відчуття близькості привидів
    що зневтілюють найвищий непотріб
    дитина яка опасливо & мов заворожено
    напружено й водночас зі старанною майже неквапністю
    оминає звично моторошнувату місцину
    несвідомо лишаючи їй частинку власного несвідомого
    натомість забирає трохи й собі
    споминів голосів що давно відлунали
    й страждань в яке майже не віриться
    вічності яка дихає всюди
    де забажає
    особливо
    у час падолисту




    ВідповістиВидалити
  9. дим із коминів,
    пізні яблука,
    смарагдові ялиці,
    пріле листя сонних горіхів,
    річкова волога
    посеред вохристого падолиста – усе це для всіх, яку б релігію вони не сповідували, а хоч би жодної. бо світ, у якому всі ми живемо, спільний. імхо, це і є основна тема тексту. і немає тут суто "єврейської" теми, окремо взятої, і немає тут жодного "паразитування". є смуток і гарні образи.

    Терцинко, ти оце припиняй "нібуду_нібуду" )

    ВідповістиВидалити